Не розуміють те, що читають, не запам`ятовують сюжет прочитаних книг, зовсім не цікавляться літературою – так батьки та педагоги можуть сказати про більшість сучасних дітей. Та в чому причина такої байдужості до читання як форми дозвілля і чи можна якось зацікавити ним дитину? Розповімо в цій статті.
Чому сучасні школярі не люблять читати?
Більшість сучасних школярів читають через те, що таке завдання дають у школі, або тому, що їх примушують батьки. Водночас самі діти рідко прагнуть проводити вільний час за книжками, обираючи спілкування з друзями, прогулянки, перегляд мультфільмів або серіалів чи комп’ютерні ігри. У масового небажання читати є безліч причин:
- Невідповідна за віком чи інтересами література. Учням початкової школи можуть бути нецікаві казки, які вони вже «переросли», а тим, хто навчається в середніх чи старших класах, нудною чи незрозумілою видається класика. І якщо список шкільної літератури складно змінити, то книги для позакласного читання потрібно обирати з урахуванням інтересів та віку дитини.
- Відсутність прикладу перед очима. Батьківський приклад відіграє найважливішу роль під час виховання любові до читання. Якщо вдома багато книг, а самі батьки люблять читати, то й у дитини може прокинутись інтерес до цього заняття.
- Тиск з боку вчителів та батьків. Дорослі розуміють, що читання корисне для розвитку грамотності, світогляду, усного та писемного мовлення, тому змушують дітей читати. Та щоб дитина сама захотіла знайомитися з книгами, потрібно її зацікавити.
Чому дитина не розуміє прочитане?
Ще однією причиною небажання читати є низький рівень розвитку навичок читання. І йдеться не лише про швидкість відтворення тексту та вміння читати його вголос або подумки, а й про якість розуміння матеріалу. Коли батьки чи вчителі кажуть дитині прочитати книгу, вона сприймає це як рутинне заняття, з яким потрібно якнайшвидше впоратися, щоб звільнитися. Тому школяр намагається скоріше ознайомитися із запропонованим текстом і не прагне його зрозуміти та проаналізувати.
Щоб дитина розуміла прочитане, вона має бути залучена в процес читання, а цього неможливо домогтися без зацікавленості. Як батьки можуть зацікавити книгами?
Як допомогти дитині полюбити книги?
Обговорення та аналіз прочитаного є важливою умовою розуміння тексту. Тому батькам потрібно ставити дитині запитання після того, як вона прочитала книгу: «Що нового вдалося дізнатися?», «Що здалося тобі незрозумілим?», «Які висновки ти можеш зробити?». Спільне обговорення прочитаного допоможе навчитись розмірковувати. Навіть якщо раніше учень читав неуважно, з кожною новою книгою він все більше концентруватиметься на її змісті.
Не менш важливою умовою розвитку інтересу до читання є тренування відповідних навичок. Розвинути їх можна за допомогою методики навчання швидкого читання з високим рівнем розуміння прочитаного, яку пропонує академія SMARTUM. Ця програма навчить використовувати різні методи сприйняття тексту, а також підвищить рівень розуміння та запам’ятовування інформації. Завдяки цьому діти зможуть більш ефективно знайомитися як з художніми текстами, так і з підручниками та посібниками.